Opplæring klasse BE - B96

Med førekort i klasse BE eller B96 kan du trekke tyngere tilhengere

• Hva kan jeg trekke med klasse B96?
    • Kombinasjonen av kjøretøyets og tilhengerens maksimale tillatte totalvekt må samlet ikke overstige 4250 kg.
    • Dette gir deg muligheten til å trekke større tilhengere enn det som er tillatt med bare klasse B.
  • Hva kan jeg trekke med klasse BE?
    • Bil inntil 3500 kg og den tilhengeren som bilen i henhold til vognkortet har lov til å trekke
    • Etter godkjent førerprøve får man førerett på traktor  og motorredskap som har en konstruktiv hastighet på 40km/t og 25 tonn
Bestill kjøretime
tilhenger kl be
Ny føreropplæring ble innført 01.01.2005.

Opplæringen har fire trinn, du må ha fullført ett trinn for å dra nytte av det neste.

Førekort i klasse B

Du må ha førerkort i klasse B for å utvide kjøretillatelsen for tilhenger (BE og B96)

Med klasse B førerkort kan du dra tilhengere som veier opptil 750 kg. Reglene tillater imidlertid større tilhengere, så lenge kombinasjonen av bilens og tilhengerens tillatte totalvekt ikke overstiger 3.500 kg.

Grunnleggende kjørekompetanse

På dette trinnet skal du lære å bruke bil med tilhenger kjøreteknisk, å koble tilhenger til og fra, å rygge med tilhenger og å foreta sikkerhetskontroll.

Opplæringen kan skje på en trafikkskole, privat eller i en kombinasjon. Hvor mange kjøretimer du skal ta, må tilpasses det behovet du har, og hvor mye du øvelseskjører privat. Det er viktig å nå målet på trinnet.

Trinn 2 blir avsluttet med en trinnvurdering. Du og læreren skal sammen vurdere om du har gode nok ferdigheter til å begynne på trinn 3.

tilhenger

Trafikal opplæring

På dette trinnet skal du lære å kjøre sikkert og selvstendig med bil og tilhenger i variert trafikk.

Du lærer blant annet:

• å kjøre tydelig, effektivt og økonomisk
  • å vurdere snuplasser, snumåter og bruk av medhjelper

Mot slutten av trinnet skal du og læreren sammen vurdere om du har gode nok ferdigheter til å begynne på trinn 4.

kjøretilhenger

Avsluttende landeveg

I løpet av trinn 4 skal du bli så god at du kan kjøre bil med tilhenger på en ansvarlig måte og i god samhandling med andre trafikanter.

Du skal blant annet kunne:

• velge kjøremåter med lav risiko
  • motvirke at det skjer ulykker
  • være bevisst på hvordan du kan forbedre deg som bilfører også etter at du har fått førerkortet

Kurset er på 2 timer og skal hjelpe deg til å forstå hvor viktig det er å sikre og merke last. Du skal også lære måter å sikre lasten på.

Kurset er på 3 timer. Her skal du blant annet få utvikle kjørekompetansen din og reflektere over erfaringen din med å kjøre bil og tilhenger.

tilhenger opplæring

BE/B96 opplæring til hyggelige priser

Priser - Klasse BE

• Kjøretimer/Trinnvurdering trinn 2890,-
  • Trinnvurdering trinn 31045,-
  • Sikkerhetskurs på veg (3 timer)2900,-
  • Lastsikringskurs (2 timer) 1250,-
  • Leie av bil og henger til førerprøve2990,.