Trafikalt grunnkurs

Trafikalt grunnkurs er obligatorisk for alle under 25 år

Du kan delta på trafikalt grunnkurs når du har fylt 15 år. Ved fylte 25 år er du fritatt fra grunnkurset, men må ta kursdelene tiltak ved ulykke (førstehjelp) og trafikant i mørket (Mørkedemo).

Du vil få grunnleggende kunnskap om målene for trafikkopplæringen i Norge samt trafikkens hovedregler, personer i trafikken, kjøreprosessen, plikter ved ulykker, tiltak ved ulykker og trafikanter i mørket.

Vi holder kurs på:

• Kongsvinger

En av grunnene til at vi startet en trafikkskole er at det viste seg å være behov i distriktet rundt Kongsvinger. De etablerte skolene har lang ventetid og mange var frustrerte over dette, vi kan tilby opplæring i klassene Bil og Moped, vi har hatt opplæring i BE og B96 og kommer tilbake med dette ved et senere tidspunkt

• Skarnes

• Kirkenær

En av grunnene til at vi startet en trafikks

• Kongsvinger
  • Skarnes
  • Kirkenær (etter avtale)
Se kursoversikt her
trafikalt grunnkurs

Hva lærer du på trafikalt grunnkurs?

På trafikalt grunnkurs lærer du grunnleggende om trafikksikkerhet. Kurset dekker trafikkregler, skilting og hvordan oppføre deg som en ansvarlig trafikant. Du vil også få opplæring i grunnleggende førstehjelp for nødsituasjoner og kjøring under mørke forhold. Dette kurset gir deg viktige ferdigheter og kunnskap for trygg ferdsel i trafikken.

Trafikkregler og skilting

Sikkerhet i trafikken

first-aid-kit-solid

Førstehjelp

Kjøring i mørket

Farer i trafikken

Trafikkpsykologi

Mørkedemo

Mørkekjøring er en del av det grunnleggende trafikkurset og foregår i en bil under virkelige trafikksituasjoner. Trafikklæreren kjører bilen, mens du som elev er passasjer. Vi anbefaler at du tar mørkekjøring så tidlig som mulig i opplæringen.

Du lærer dette under mørkedemonstrasjonen:
  • Årsakssammenheng i ulykker i mørket
  • Parkering og nødstopp i mørket
  • Korrekt lyspåvirkning og oppførsel under kjøring
  • Vurdering av risiko
mørkedemo

Trafikalt grunnkurs til hyggelige priser

Priser - Trafikalt grunnkurs

• Trafikalt grunnkurs inkl førstehjelp 1750,-
  • Mørkedemostrasjon (3 timer) 1990,-
  • Kun førstehjelpskurs i forbindelse med grunnkurs (4 timer) (Gjelder bare de over 25 år) 890,-